PLC – SUV-projekt København/Kolding

PLC – SUV-projekt København/Kolding

Samarbejdsprojektet mellem Kolding og København har skiftet navn.

Børn & Bøgers anmelder og journalist Kent Poulsen har fra skoleårets (2016-2017) start fulgt et samarbejdsprojekt mellem Kolding og Københavns kommuner, hvor - som det hedder - PLC skal udvikles som en strategisk udviklingsenhed og vejledningsfunktion.

I to tidligere artikler (Børn & Bøger nr. 5/2016 og Børn & Bøger Blog uge 40, 2016) er projektet og de deltagende skoler omtalt - der henvises til artiklerne!

I begyndelsen af 2017 blev projektet skudt i gang med et navneskift fra PLC - Strategisk udvikling og vejledning til Projekt SUV, der står for Strategi, Udvikling og Vejledning.

Gennem et par temadage, hvor de deltagende team blandt andet arbejdede med en fælles casestudie-model (udførligt omtalt i artiklen uge 40), og de tidligere stillede centrale spørgsmål, som skal være igangsættere for årets arbejde:

Hvorledes kan PLC

  • understøtte udviklingen af vejledningsforløb, værktøjer og koncepter, der kvalificerer elevernes produktion og analyse af multimodale udtryk?
  • støtte lærere og pædagoger i udviklingen af koncepter for undervisningen, der i faglige forløb fremmer elevernes innovative kompetencer?
  • understøtte det eksperimenterende, det nysgerrige og en skolekultur, som er forsøgslysten?

 

Mangfoldighed og diversitet tydelig

Efter de første måneders arbejde er mangfoldigheden og diversiteten tydelig - som der blev lagt op til, og som folkeskolen er det.

Skolerne arbejder i høj grad efter bekendtgørelsens sigte, nemlig som det er formuleret:

§ 1. Læringscentret skal fremme elevernes læring og trivsel i en motiverende og varieret skoledag ved at udvikle og understøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samt inspirere og understøtte det undervisende personales fokus på læreprocesser og læringsresultater.

Hvor man tidligere mange steder priste læringscentre for at have en mangfoldighed af ”egne” aktiviteter og tilbud, må man i dag prise de læringscentre, som forstår at byde sig til i skolens og undervisningens praksis og sammen med undervisere og ledelse udvikle den.

Læringscenteret skal løfte samme opgave som resten af skolen, nemlig at eleverne bliver så dygtige som muligt, og skal derfor understøtte og udvikle skolens organisering og den faglige undervisning og læring

Dette kan selvfølgelig gøres på mangfoldige måder, ved at læringscenteret bringer nye metoder, nye ressourcer og ny viden i spil, men også ved at sparre, spørge og være med som co-teacher. Det er dette ”ekstra” skolerne i projektet har valgt at arbejde med.

 

Faglige udfordringer

Skolerne har valgt faglige udfordringer, som kan samles i følgende kategorier:

  • Læsning: Læsestrategier, faglig læsning, fagligt løft til skolens svageste elever, IT-baseret læseforløb
  • Digitalisering: Bedre og mere anvendelse af digitale læremidler.
  • Eleven som producent.

I forbindelse med disse faglige ambitioner har det flere steder været en udfordring at gøre det nye PLC synligt for lærerne og ”komme på banen” med PLC som ressource for undervisningen. På mange skoler ligger den faglige udfordring side om side med en udfordring i:

  • Synlighed og organisering af PLC: Læringsfællesskaber, co-teaching, peer-to-peer, elevpatrulje, skemalagt samarbejde med PLC.

Projektets mål er at PLC-medarbejderne arbejder med refleksion af egen praksis. Der er case-modellens metode at medarbejderne med afsæt i egen viden og praksis formulerer en antagelse om, hvilken ændring der kan lede til en ønsket ændring af praksis.

 

Eksempler på udfordringer

Herunder er eksempler på udfordringer og antagelser, som skoler har kunnet vælge at arbejde ud fra.

Udfordring: Elevernes læsegennemsnit ved afgangsprøverne ligger under det socioøkonomiske niveau, og de mangler IT-kompetencer og læsestrategier til at navigere i multimodale webbaserede tekster.

Her antages det, at

  • elevernes faglige læsekompetencer vil styrkes i forhold til at kunne navigere i webbaserede multimodale tekster, når PLC målrettet bruger vejledernes kompetencer i et fagligt specifikt undervisningsforløb med en klasse.
  • eleverne vil være bedre rustet til afgangsprøver, der i stigende grad er multimodale og kræver IT-kompetencer, når vejlederne både underviser i og aktivt lader eleverne anvende læsestrategier.

Udfordring: Lærerne har ikke tilstrækkelig viden om, hvad de kan bruge PLC til.

Det antages, at

  • vejlederne får en klar faglig profil og opnår en viden om hinandens kompetencer og samarbejdsmuligheder, når de planlægger, gennemfører og evaluerer forløb sammen.
  • lærerne får en viden om, hvad de kan bruge PLC til, og at samarbejde om konkrete forløb kan løfte undervisningen fagligt.

 

Niveauløft og begrænsning af videntab

Udfordring: Niveauet hos de fagligt svageste elever skal løftes ved hjælp af skolens ressourcepersoner. Skolens kultur og praksis skal ændres.

Det antages, at

  • hvis læringsvejleder og læsevejleder etablerer en læsegruppe for de svage læsere i udskolingen en gang ugentligt i læringscentret, kan det give dem større læseglæde og løfte læseniveauet.
  • en workshop med alle skolens ressourcepersoner og vejledere, hvor alle bidrager med ekspertise og kunnen i udviklingen af konkrete forløb og tiltag i forhold til de fagligt svageste elever, vil give skolen et godt grundlag for bedre undervisning og tilbud til de svageste og vil ruste skolen til at løfte det faglige niveau.

Udfordring: Viden tabes ved overgange fra indskoling til mellemtrin og mellemtrin til udskoling. Brugen af digitale redskaber går i stå mellem afdelingerne. Tekniske udfordringer bremser lærerne i anvendelsen af digitale læremidler.

Det antages, at

  • lærernes motivation for og anvendelse af digitale læremidler kan fastholdes ved brug af elevpatruljer.
  • elevlæringsfællesskaber styrker den enkelte elevs motivation og læring.
  • når PLC samarbejder med faglærerne om et eksemplarisk forløb, hvor elevpatruljerne inddrages i understøttelsen af det digitale, og der samarbejdes om planlægning, udførelse og efterfølgende refleksion, befordres ændringer i undervisningens praksis.

 

Udvikling på kort og længere sigt

Udfordring: Læreres og elevers brug af et konkret værktøj skal styrkes. Lærerne skal være mere trygge i anvendelsen af IT-redskaber.

Det antages, at

  • ved at ændre praksis for vejledning kan kan en personalegruppes syn på vejledning og inddragelse af faglige vejledere ændres.
  • hvis vejlederne bliver aktører i klasserummet, bliver det professionelle læringsfællesskab understøttet.
  • hvis to forskellige vejledere arbejder sammen i en tværfaglig indsats i klasserummet, understøttes det professionelle læringsfællesskab. Lærer og vejleder får ny viden og merviden om faglig læsning gennem forløbet.

De nævnte udfordringer og antagelser er udpluk af, hvad skoler i København og Kolding har fokuseret på. Alle skoler har valgt egen relevant udfordring i forhold til skolens behov og i samarbejde med ledelsen.

Man kan sige, at der i case-modellen kan arbejdes med udvikling på både kort og længere sigt. På kort sigt ved at gøre en konkret indsats på et aktuelt felt, og på længere sigt ved, efter indsatsen og dokumentation af praksis, at reflektere over, hvad der skete, hvad det resulterede i osv.

Projektet kan forhåbentlig på flere skoler give en fornyelse og kvalificering af både PLC’s og skolens fremtidige praksis og kultur.

Skolernes næste opgave bliver at dokumentere praksis ved hjælp af video, at sætte sig selv i ”helikopteren” og reflektere over den - måske - nye praksisviden.